09 mars 2007

Februar føk av sted og plutselig var det mars

Travle dager har passert, og roen senker seg nok en gang over Douentza. Februar forsvant i et slikt tempo at en afrikaner hadde blitt utslitt bare å høre på alt som har skjedd. Det gjelder sikkert nordmenn også. Nøyer meg derfor med å fortelle om min lille utenlandstur sammen med to besøkende venninner fra Norge.

Den opprinnelige planen var å ta tog fra Bamako (hovedstaden i Mali) til Dakar (hovedstaden i Senegal), men da jeg skulle kjøpe billettene viste det seg at ting ikke alltid går på skinner i Afrika. Her kommer derfor et lite referat av samtalen jeg hadde med billettmannen på stasjonen i Bamako:

Sigurd: Hei. Jeg bare lurte på om det var noen ledige togbilletter til Dakar i morgen?
Billettmannen: Nja. Det er ledige billetter, men toget er litt forsinket.
S: Ja vel, er det snakk om mye forsinkelse?
B: Toget har ikke reist fra Dakar ennå. Det reiser i dag, eller kanskje i morgen. Vanligvis har vi to tog som kjører, men det andre brøt sammen i fjor. Du får komme tilbake til neste uke. Kanskje det går et tog da…

Dagen etter satt vi på flyet. Kan ikke legge skjul på at min hemmelige agenda med turen var å se og dyppe legemet i havet. Noe jeg også fikk mer enn nok tid til. Dessuten fikk vi lekt litt turister og kjørt mye taxi for å komme oss rundt. Ellers så presterte jeg faktisk å bli forkjølet i løpet av oppholdet. Sånn skjer når det bare er ca. 27 iskalde grader i skyggen…


Sand får jeg på en måte nok av i Douentza, men slike mengder med vann er ikke hverdagskost.


Strendene er samlingspunkt for mosjonister av alle slag.



Katt med Dakar sentrum i bakgrunnen. Bildet er tatt fra øya Ill de Gorée, som var et utsendingspunkt for slaver til den vestlige verden.



Lill og Gerd synes Senegal er (med svensk dialekt) ”Kanon”.

2 Comments:

Blogger Kristian Nesbu Vatne said...

nice! men du har'n. sjekk bloggen min for mer info...

12:06 a.m.  
Blogger Ingrid og Einar said...

Gode venn!

Er det ikke på tide med et skikkelig velferdstiltak snart?
La oss møtes på halvveien og avtale en velferdskveld med gratis pizza og brus i Niger et sted! Snakket med Turid fra Dillingøy, og hun var bare helt med liksom!;)

Vi er da bare siviltjenere en gang i livet...

Deal?;)

9:38 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home