27 november 2006

Kuflyt(t)ing over Niger

En gang da jeg var liten hørte jeg snakk om en merkelig sport som fantes i de mindre sentrale områdene av kongeriket Norge. Den gikk ut på å snike seg innpå en sovende og bekymringløs ku, for så å velte den. Ikke verdens mest avanserte ”sport”, men absurd nok til at jeg fra den dagen har drømt om å være øyenvitne til det hele. Gleden var derfor stor når det kom meg for øret at Mali har sin egen versjon av den nevnte idretten. Nemlig kusvømming over elva Niger. Jeg tvilte derfor ikke et sekund da tilbudet om å være vitne til Malis største kuoverfart ble lagt på bordet. Resultatet ble en tur det vil gå gjeteord om i mange år fremover.

Kort fortalt så var hele opptrinnet et uforglemmelig kaotisk scenario med masse mennesker, og enda flere kuer i svømmende form. På mange måter kunne det minne litt om belgisk kugalskap, men her var det like mye de tobeinte som stod for galskapen. På slutten av dagen ble det nemlig kåring av den fineste jenta og den beste oksen. Ganske unaturlig sammensetning vil nok mange si, men jeg synes bilmessekåringer i vesten, som f.eks. fineste bil og dame, er hakket mer tragisk. Det var uansett en festlig feiring med mange plaskende kuer og fulaniere kledd i finstasen.

Nå i ettertid har jeg fått forklart at hele oppstyret først og fremst er et resultat av kuflokkenes evige søken etter fôr. Når regntiden slutter tar det nemlig ikke mange uker før gresset nord for Niger forsvinner helt, og en kryssing av elva er helt nødvendig. Her i Mali blir derfor det kjente uttrykket: ”gresset er grønnere på den andre siden av gjerdet” omgjort til ”gresset er mindre brunt på den andre siden av Niger elva”.

Dag 1


Solnedgang over Niger. Reisen til kuoverfartområdet (evt. Kugangfeltet) ble, som dere skjønner av bildet, gjort med båt. Den tok 9timer hver vei. Reisefølget bestod av 8 nordmenn, en finne, en tysker og 3 maliere. Godt og blandet altså.

Dag 2


Magisk overgang fra natt til dag.



Edvard Grieg kan bare gå og legge seg. Dette er ordentlig morgenstemning!



Trenerbenken har sitt på det tørre, og følger derfor etter med båt. Ryktet vil ellers ha det til at vannstanden i Niger var noe høyere enn normalt den dagen. Her har vi i så fall grunnen.



The Winner of Malian Cow Swimming Championship 2006


Kåring av Miss. Fulanikvinne 2006.

Overgang til dag 3


Som om vi ikke hadde fått nok av kuer så slo vi likså godt leir ved siden av en flokk, som på morgenkvisten viste seg å være svært rauteføre.



Etterord: Jeg har et inntrykk av at den mannlige halvdelen av fulaniere snakker like mye om kuer, som mannfolk i Norge prater om biler og motorer. I følge en lokal fulanier så er det lettere å se om en okse er fin enn en jente. Det er derfor tydelig at jeg har et stykke igjen før jeg blir fullstendig integrert.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hei

Flott blogg du har! Mange gode bilder også!

Men bildeteksten der det stod at "Edvard Grieg bare kan gå og legge seg. Dette er ordentlig morgenstemning" kan ikke stå uimotsagt. For det første kan man jo si at han allerede har gått og lagt seg. Det gjorde han for siste gang i Bergen den 4. september 1907. Men det er ikke mitt poeng…

Poenget er at Griegs berømte "Morgenstemning" ikke er så nasjonalromantisk norsk som mange tror. Den er derimot inspirert av en afrikansk soloppgang. Som det åndsmenneske han var la han ut på lange reiser, blant annet til Afrika og det satte varige spor. Et av resultatene var altså Morgenstemning. - Skjønner...?

Synes nesten jeg måtte ta min gamle venn litt i forsvar. Hadde han lest billedteksten selv ville han garantert revoltert i sin grav.

Lykke til ut på nye eventyr!

Jan Erik, Kamerun

11:20 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home