20 oktober 2006

O, du store merkelige kamel

Kameler er tøffe dyr. Ingen tvil om det. Tvilen ligger vel heller i hva dyret ligner på. La meg forklare. Bakfra ligner kamelhodet faktisk litt på et strutsehode, og rett forfra ligner ansiktet på en sau. Beina kunne ha vært tatt fra en giraff, mens selve kroppen ligner en del på en hestekropp. Pukkelen på ryggen kan sammenlignes med det afrikanske kuer har, fotsålene minner om en elefant og i væremåte ligner kamelene på et esel. Er det rart jeg er fascinert?!

Hadde meg forresten en kameltur her om dagen. Dro av sted sammen med den norske lærerstaben her i Mali. Vi var, inkludert meg selv, til sammen 4 stykker på tur. Den Norske Skolen i Mali ikke verdens største for å si det sånn, men en trivelig gjeng er det allikevel.


Tre lykkelige kameler er bedre enn én.



Denne kjekkasen var min utvalgte kavaler for anledningen.

Den fødte kamelrytter?


Skyggeleking


En kamel eller en dromedar?

Ps. Til alle dere bedrevitende som tror dere har greie på alt. Ja, jeg vet at kameler skal ha to pukler, og at de kamelene jeg dro på tur med hadde bare en. Det er bare det at her i Mali kaller man alle dromedarer for tuareg kameler og alle kameler med to pukler for arabiske kameler. Jeg personlig har alltid ønsket meg et samfunn hvor alle blir behandlet likt. Det samme gjelder selvfølgelig også for kameler. Derfor bryr jeg meg ikke om at folk er svarte eller hvite, eller om at kamelene har en pukkel eller to.